Adreswijziging of verhuizing doorgeven

Verhuizen is voor veel mensen één hectische periode. Naast het verhuizen zelf is er veel te regelen, waaronder klussen in het nieuwe huis. Ook uw verhuizing doorgeven is belangrijk. Misschien is dat iets waar u tegenop ziet, maar met de onderstaande informatie regelt u dit snel en correct.

Verhuizing doorgeven bij de gemeente

Om te beginnen is een verhuizing doorgeven aan de gemeente belangrijk. Deze adreswijziging kunt u vaak zowel persoonlijk als schriftelijk doen. U heeft daarbij een geldig legitimatiebewijs nodig (zoals een ID-kaart, paspoort, vreemdelingendocument of rijbewijs) en het huurcontract of de koopakte van de nieuwe woning. Als u bij iemand intrekt, is er een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner nodig. Wanneer u uw verhuizing niet op tijd doorgeeft aan de gemeente, kunt u daar een boete voor ontvangen en dat is zonde. In de regel moet een adreswijziging binnen vier weken vóór, tot uiterlijk vijf dagen na uw verhuizing worden doorgegeven. Na de vijf dagen van uw daadwerkelijke verhuizing riskeert u een nare boete.

Verhuizing doorgeven tijdens lopende diensten bij de gemeente

Het kan zijn dat u gebruik maakt van bepaalde diensten bij de gemeente. Dit kan gaan om bijvoorbeeld de toekenning van bijstand. In uw nieuwe gemeente kunt u dit aangeven en vragen hoe u dit opnieuw kunt aanvragen. Diensten zoals WMO en bijstand hebben namelijk geen betrekking op de BRP (basisregistratie personen) en daarom heeft elke gemeente hier zijn eigen taak in. Indien u gebruik maakt van diensten als WMO en bijstand, is verstandig voorafgaand aan een adreswijziging contact op te nemen met de betreffende organisaties om informatie in te winnen.

Verhuizing doorgeven aan andere partijen

Goed nieuws is dat bij het doorgeven van een adreswijziging bij de gemeente, andere instanties ook direct op de hoogte worden gesteld van uw adreswijziging. De belastingdienst valt hier bijvoorbeeld onder. Echter, in de volgende drie situaties is een verhuizing doorgeven toch belangrijk: – Als u verhuist naar het buitenland – Als u huurtoeslag ontvangt (u dient uw adreswijziging dan uiterlijk vier weken na het verhuizen door te geven). – Wanneer u gebruik wilt maken van een postadres dat niet overeenkomt met uw woonadres. Hierover dient u een brief te sturen naar de belastingdienst, waarin u uw woon – en postadres doorgeeft.

Verhuizing doorgeven bij verblijf in een instelling.

Wanneer u voor onbepaalde tijd in een instelling voor gezondheidszorg verblijft is er sprake van een adreswijziging. Deze adreswijziging of verhuizing moet u doorgeven aan de gemeente. Uw woonadres is in dat geval het adres van de instelling waar u verblijft. Als een vriend of familielid uw zaken regelt, kunt u het adres van hem of haar doorgeven aan de gemeente. U kunt tijdens een (tijdelijk) verblijf in een gezondheidsinstelling uw huidige adres aanhouden, tenzij u daar een half jaar of langer meestal zal overnachten. Bij een periode langer dan een half jaar is het verplicht om uw adres door te geven aan de gemeente.

Verhuizing doorgeven aan overige partijen

Er blijven een aantal partijen over bij wie u wel uw verhuizing zult moeten doorgeven om vervelende situaties te voorkomen. Een tip is om hiervan tijdig een overzicht te maken of gebruik onze handige ‘verhuizen checlist‘. Zo kunt u wanneer u tijd heeft al wat partijen op de hoogte stellen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen voordat u begint met klussen. De volgende checklist voor uw verhuizing doorgeven kan een opstapje geven: – werk en collega’s – sportvereniging – postorderbedrijven – bank – uw verzekeringen – tandarts – DUO (wanneer u studeert) – magazines – Kamer van Koophandel wanneer u een bedrijf heeft Deze lijst kunt u zelf inkorten of aanvullen en telkens afvinken tijdens uw verhuizing doorgeven. Een stukje overzicht is altijd handig!